På Matix genomgår vi fyra stycken moduler: innovation, strategi,
förändringsledning och uppsats. För de tre första nämnda skriver vi
företagsanalyser. Jag (mitt namn är Edward!) tänkte med detta inlägg beskriva hur det fungerar och vad jag tycker om att skriva företagsanalyser istället för tentor.
Syftet med företagsanalyserna är att självständigt utifrån
förutsättningarna på partnerföretaget identifiera möjligheter,
utmaningar och förbättringsområden inom ramarna för respektive
modul. Det är alltså individuellt hur du väljer att tolka uppgiften och
vilken inriktning företagsanalysen får.
Den förmodligen främsta anledningen till att jag valde Matix var
eftersom kursupplägget var annorlunda. Det som jag upplever är
positivt med företagsanalyserna är att det som vi lär oss under
föreläsningar, seminarium och gästföreläsningar både kan
appliceras i det dagliga arbetet på partnerföretagen men såklart
också till företagsanalyserna. Min uppfattning är tentaplugg ofta
leder till att man lär sig att ta in mycket information på kort tid men
aldrig får möjlighet att applicera kunskapen i verkligheten.
När vi läser modulerna sker den praktiska kopplingen per automatik,
jag tänker hela tiden på hur det vi lär oss skulle kunna appliceras på
mitt partnerföretag Acumis Minds, detta bidrar till ständig reflektion
eftersom det går att sätta kunskapen i ett sammanhang.
Jag tycker också det är kul att det man lär sig och det man skriver
faktiskt bidrar till något. Att skriva en tenta eller en inlämning på
universitet känns ofta som att bara lämna in något för rättning och
sen få ett kvitto på att man klarat av det. Det som är roligt med
företagsanalyserna är att om företaget gillar det man presenterar
kan man få möjlighet att arbeta vidare inom området och utveckla
analysen ytterligare.
Företagsanalyserna blir således motiverande för mig eftersom mina
analyser faktiskt kan användas i företaget och bidrar till nya
perspektiv och i många fall förbättringar i verksamheten.
Mvh
Edward
Comments