Hej på er!
Matilda heter jag, och nu har det blivit dags att dela med mig av mitt bidrag till studentbloggen!
Eftersom jag har en liten förkärlek för struktur och ordning tänkte jag försöka beskriva hur studierna på Matix fungerar och hur vår schemalagda tid ser ut under året. Jag måste nog börja med att erkänna att jag inför året på Matix var lite orolig för hur alla aktiviteter, både i och utanför skolan, skulle hinnas med. Det verkade som att vi skulle göra så mycket på en vecka; läsa en magisterutbildning, arbeta i partnerföretag, utvecklas i vårt ledarskap, reflektera över personlig utveckling och inte minst umgås med klassen!
Jag märkte dock snabbt att det är någon som tänkt till ganska bra när man lagt upp schemat för Matix-året. Vår schemalagda tid sträcker sig från 9–17 måndag – onsdag då vi har våra skoldagar. Att vara schemalagd till kl 17 varje dag kan verka länge för studier, men mycket av tiden är avsatt till självstudier, reflektion, möten och grupparbeten. Det gör att man med lite planering ganska enkelt kan undvika att sitta med skolan på kvällar och helger, vilket jag och många med mig uppskattar!
På torsdagar och fredagar arbetar vi i partnerföretagen mellan 8 – 17, men även denna tid knyts an till studier. Tanken är att vi skall använda den kunskap vi får under föreläsningar, case och workshops i de uppgifter vi har på partnerföretaget och därigenom lyckas med vad som blivit ett mantra under året för oss – att översätta teori till praktik.
Just nu håller vi till exempel på med modulen förändringsledning, där vi utformar våra egna modeller för lyckat ledarskap i förändring. Det är ett framväxande arbete som fokuserar mycket på reflektion och diskussioner av teori vilket passar mig perfekt. Det kan vara svårt att komma ihåg modeller och årtal, men att applicera en teori man går igenom på tisdagen på en händelse i partnerföretaget på torsdagen gör att man inte bara kommer ihåg den, man får också användning av kunskapen direkt.
Matix är en utbildning som håller ett högt tempo, men det finns otroligt många och bra hjälpmedel för att anpassa arbetssätten efter personliga preferenser. Utöver allt intressant, roligt och användbart vi lär oss under året förbereds vi inför arbetslivet genom att utveckla kunskap om hur vi mår bra av att arbeta. Vi pratar mycket om time management, återhämtning och stresshantering. Det finns alltid en klasskompis där som stöd, mycket tid avsätts för reflektion och vi uppmuntras hela tiden att fundera över vad vi tar med oss från föreläsningar eller hur vi kan koppla det vi lär oss till egna erfarenheter. Det gör att lärandet i Matix är mer dynamiskt och känns mer hållbart än de utbildningar jag tidigare gått.
Ha det fint, jag hoppas att jag bidragit till en tydligare bild av hur våra veckor ser ut!
Matilda Holst
Comments