top of page
Matix logotyp
Handelshögskolan Logotyp
421A0186.jpg

Johan Hallenby - Entreprenör

Entreprenören som aldrig står still.

Johan Hallenby var med och grundade Viscus redan innan han tog examen från Matix. Efter examen fortsatte han med utveckling och tillväxt av sitt företag för att sedan kunna göra en "exit."

Berätta om vad du gör idag!
Jag är grundare och VD för det globala varumärket Johan&John. Men dessförinnan var jag ägare och VD i Viscus AB, ett träningsföretag som levererade kvalitetssäkrade friskvårdstjänster till företag. Tillsammans med två delägare grundade jag Viscus 2009 och sedan sålde vi för ett par år sedan hela konceptet som ett affärsområde inom fitness koncernen SATS. Klart stolta över vår succé!

Vilken/vilka uppgifter fokuserade du på under ditt Matix-år? 

Under Matix-året fokuserade jag mest på att fastställa Viscus strategi och få ordning på ekonomistyrningen. Under året bestämde jag tillsammans med Viscus ledningsgrupp och min mentor åt vilket håll Viscus skulle åt och sedan dess trycker vi på gasen. Det är en mycket spännande tillväxtresa och grunden jag fick med mig från Matix har möjliggjort accelerationen.

Vad ska man ha för egenskaper för att passa på Matix? 
Jag tror det är till stor fördel om man är en nyfiken person, man ska vilja lära nytt och våga tänja på sina gränser. Tycker även att man ska vara en person som har mycket energi att ge då arbete med tillväxt kräver både mycket kraft och tid!

Vad tar du främst med dig från Matix? 
Matix-året var ett riktigt roligt och lärorikt år för mig där jag också fick kontakter för livet! Grunderna för att leda och utveckla tillväxtföretag är det absolut främsta jag tar med mig från mitt år på Matix.

”Grunderna för att leda och utveckla tillväxt-företag är det absolut främsta jag tar med mig från mitt år på Matix." 

421A0188.jpg

Handelshögskolans Matix-program ges på avancerad nivå och kan sökas efter kandidatnivå inom Företagsekonomi. Matix ger en Ekonomie Magisterexamen (MSc) inom management. Matix är en laborativ fördjupning med tillämpning i entreprenöriella företag parallellt med akademiska studier inom affärsinnovation, strategi och förändringsledarskap. 30 studenter och 30 företag kan delta varje år. Två dagar per vecka genomförs analyser och tillämpas affärsmannaskap i företagen.

Logotyp Handelshögskolan
Göteborgs universitet Logotyp

Postadress: Matix, Box 610, 405 30 Göteborg // Besöksadress: Vasagatan 1, 405 30 Göteborg

E-post: matix(a)handels.gu.se // Telefon: 031 - 786 10 00 (vxl)

Sidansvarig: Robert Orbelin

Matix Logotyp
Logotyp Västra Götalandsregionen
bottom of page